Zápis do 1. třídy

Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od  1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku.

Termín zápisu k povinné školní docházce na naší škole je 9. dubna 2025 (středa) od 14 do 17 hodin.

Průběh a organizace přijímacího řízení

K zápisu se dostaví děti narozené do 31. 8. 2019. 

K zápisu se mohou dostavit i děti přiměřeně duševně a tělesně vyspělé narozené od 1. 9. 2019 do 31. 12. 2019 s doporučením školského poradenského zařízení či narozené od 1. 1. 2020 do 30. 6. 2020 s doporučením jak školského poradenského zařízení, tak i odborného lékaře.

Pokud byl dítěti povolen odklad začátku povinné školní docházky, tzn., že dítě bylo u zápisu v loňském školním roce, musí se opět dostavit k zápisu.

Formální část zápisu

Zákonný zástupce předloží:

  • rodný list dítěte,
  • občanský průkaz zákonného zástupce, 
  • Žádost o přijetí k předškolnímu vzdělávání (ke stažení níže),
  • Zápisní list pro školní rok 2024/2025 (ke stažení níže).

Odklad povinné školní docházky

Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu (od 1. 4. do 30. 4. 2025) dítěte k povinné školní docházce, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku.

Motivační část zápisu

Je-li při zápisu přítomno i zapisované dítě a souhlasí-li s tím zákonný zástupce dítěte, proběhne s dítětem rozhovor a další činnosti zaměřené na motivování dítěte pro školní docházku a orientační posouzení jeho školní připravenosti. Rozhovor bude trvat nejvýše 20 minut. Zákonný zástupce dítěte může být přítomen u všech součástí zápisu.


Kritéria pro přijímání žáků

Pro školní rok 2025/2026 bude přijato maximálně 60 žáků.

  1. Přednostně se přijímají děti narozené do 31. 8. 2019 s trvalým bydlištěm na území obce Ostroměř a spádových obcí Domoslavice, Sylvárův Újezd a Nové Smrkovice.
  2. Děti přiměřeně duševně a tělesně vyspělé narozené od 1. 9. 2019 do 31. 12. 2019 s doporučením školského poradenského zařízení či narozené od 1. 1. 2020 do 30. 6. 2020 s doporučením jak školského poradenského zařízení, tak i odborného lékaře s trvalým bydlištěm na území obce Ostroměř a spádových obcí Domoslavice, Sylvárův újezd a Nové Smrkovice.
  3. Ostatní děti dle bodu 1 a 2, které mají trvalý pobyt mimo spádový obvod školy.

Mgr. Bc. Iva Mádlová, Ph.D., ředitelka školy


Školní zralost

Tento text je určen především rodičům budoucích prvňáčků a nejmladších dětí. Byl vybrán z knihy "Pedagogicko-psychologická diagnostika" od Pavla Dittricha. Správné určení školní zralosti či nezralosti má totiž vliv na celou školní docházku.

Školní zralostí se rozumí taková fyzická, psychická a sociální připravenost dítěte na školu, která mu umožní optimální zapojení do vyučovacího procesu bez nebezpečí ohrožení či poškození tělesného a duševního zdraví při školní zátěži.

Školní zralost znamená

  • Zralost tělesnou - výška okolo 120 cm, váha okolo 20 kg, přiměřený stav dětského chrupu.
  • Zralost rozumovou - diferencované, záměrné vnímání, schopnost soustředění, záměrné pozornosti, logického zapamatování, zájem o nové poznatky, schopnost chápat a užívat symboly, rozvinutí jemné motoriky ruky, koordinace činnosti ruky a oka.
  • Zralost citovou - emocionální stabilita, schopnost a potřeba odpoutat se emocionálně od fyzické vazby na matku, schopnost vytvořit si vztah ke školní práci, pozitivně motivovaný vztah k vrstevníkům.
  • Zralost sociální - potřeba širších sociálních kontaktů za hranicemi rodiny, potřeba nové smysluplné činnosti, schopnost přizpůsobit se nové životní situaci, autoritě učitele a školy, schopnost řešit jednodušší konflikty.

Jestliže je dítě v posuzování těchto kvalit shledáno jako méně rozvinuté, přistupuje se k odkladu školní docházky. Hlavními důvody odkladů jsou v současné době:

  • problémy v pozornosti a koncentraci na činnost (dítě je příliš hravé, nezvládne přechod od volné hrové činnosti k systematickému vyučování), problémy v grafomotorice (chyby v držení tužky, v nápodobě pohybů, v obkreslování jednoduchých obrazců atd.),
  • problémy pracovního tempa (přílišná pomalost, nebo naopak nezvládnutelná pohyblivost, impulzivita),
  • problémy vědomostního rázu (dítě není v dostatečné míře zorientováno ve světě, chybí mu znalosti přiměřené jeho věku a nezbytné pro návaznost učiva ve škole),
  • problémy v komunikaci (problém kvality výslovnosti, přetrvávající patlavosti, neschopnost užívat jazyk v gramatické podobě, omezená schopnost tvořit věty atd.).

Doporučené publikace a odkazy:

  • Školní zralost. Jiřina Bednářová, Vlasta Šmardová, Nakladatelství EDIKA
  • Je naše dítě zralé na vstup do školy? Drahomíra Jucovičová, Hana Žáčková, Nakladatelství Grada
  • Jak správně psát - Jak správně kreslit: http://www.jak-spravne-psat.cz/
  • Grafomotorika: http://www.grafomotorika.eu/

Desatero pro rodiče

Jak_pomoci_diteti_pred_nastupem_do_ZS.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 544,74 kB

Prezentace školy

ZS_Ostromer_prezentace_skoly_2023.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 4,93 MB

Zápisní list pro školní rok 2025/2026

2025-zapisni_list.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 541,47 kB

Žádost o přijetí k povinné školní docházce

2025-zadost_o_prijeti.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 524,74 kB